معمولا لوازم برقی آشپزخانه برای این هستند که آشپزی را در عین سرعت و سادگی، لذت بخش تر کنند. به عبارت دیگر با خرید این لوازم دستیارانی کاربلد در آشپزخانه خود داریم که تا حد خوبی خیال‌مان را بابت انجام سریع‌تر کارها و کم کردن استرس رسیدگی به امور مختلف راحت تر می‌کنند. یکی از کاربردی‌ترین لوازم برقی آشپزخانه در حال حاضر مایکروفر یا مایکروویو است که برای یخ‌زدایی از تکه گوشت و مرغ ، پختن سیب‌زمینی و یا گرم کردن غذای دیروز بسیار به کار می آید.

راهنمای خرید مایکروویو

با انتخاب و خرید بهترین مایکروویو می توانید بدون صرف وقت به همان خوبی که برای گرم کردن و یخ زدایی از مایکروویو استفاده می کنید ، برای پخت غذا و کیک و … نیز آن را به کار بگیرید.

در ابتدا باید با انواع مایکروویو آشنا شویم

مایکروویو ها در چند دسته مختلف قرار میگیرند

مایکرووویو های ساده یا تک

که فقط می تواند غذا را گرم کند و قابلیت یخ زدایی دارد . از مزایای این مایکروویو ها می توان به قیمت مناسب و همچنین سایز کوچک که در هر فضایی میتوان از آن استفاده کرد اشاره نمود . ولی خوب مطمئنا نیاز های کامل ما را برطرف نخواهد کرد . معمولا این مدل مایکروو ها مناسب محل های کار و دانشجو ها می باشد .

مایکروویو های گریل

این مایکروو ها علاوه بر یخ زدایی و گرم کردن غذا ،قابلیت گریل، امکان سرخ کردن مواد غذایی را نیز در اختیارتان قرار می‌دهند. در این گونه مایکروویو ها می‌توانید از قابلیت گریل و پخت و پز مایکروویو به صورت جداگانه یا حتی ترکیبی استفاده کنید. مایکروویو های گریل عموما همراه با یک قفسه فلزی به فروش می‌رسند تا بتوانید غذا را به قسمت سرخ‌کن نزدیک‌تر کنید. از معایب این دسته میتوان به عدم پشتیبانی از قابلیت گرمایش همرفت که به دستگاه کمک می‌کند عملکردی مشابه گاز داشته باشد اشاره نمود .

مایکروویو های ترکیبی

این نوع مایکروو ها گرانترین نوع مایکروویو  هستند البته که قیمت آنها به خاطر کارایی این دستگاه می باشد این نوع مایکروویو قابلیت گرمایش همرفت و سرخ کن را دارد در صورتی که همزمان از آن ها استفاده کنید می تواند در زمان بسیار اندک نسبت به اجاق گاز ها ، غذا را اماده کند . این نوع دستگاه حالت های پخت و پز بیشتری نسبت به بقیه مدل ها دارد و شاید مبتواند جایگزینی برای اجاق گاز در برخی موارد شود.

با توجه به تغییر شرایط زندگی و اینکه معمولا خانم های جوان نیز شاغل هستند این روزها تولید‌کنندگان به سمت تولید مایکروویوهایی می‌روند که هر چه بیشتر کاربردهای یک اجاق کامل را به خریداران ارائه کنند که بتوانند با صرفه جویی در وقت خود نهایت استفاده از وسایل را ببرند .

سولاردام یا مایکروویو ؟؟

یه سوال که معمولا برای اکثر خریدارن مایکروویو پیش می آید فرق بین سولاردام با مایکروویو می باشد

در مایکروو ها قطعه ای استفاده شده به نام مگنتروم که با ساطع کردن امواج به بدنه فلزی دستگاه موجب انعکاس ان بر روی غذا شده و به دلیل فرکانس بالا موجب لرزش مولکول ها در جای خود می شوند که در نتیجه این لرزش حرارت و گرما ایجاد می شود باعث گرم شدن مواد موجود در مایکروو شده که طولانی شدن این مدت  باعث پخت کامل غذا می گردد.

اما در سولاردام از تابش امواج نوری در کنار امواج مایکروویو ، استفاده می شود که مطمئنا نتیجه بهتر و سریع تری در پخت حاصل می شود . همچنین غذا خشک نمی شود و آبدار باقی می ماند همچنین ویتامین های موجود در مواد اولیه بیشتر حفظ می گردد در نتیجه غذای سالم تری تولید می شود.

نکاتی که قبل از خرید مایکروویو باید بدانیم

ابعاد

هنگام خرید مایکروویو باید توجه داشته باشید  دستگاهی را انتخاب کنید که علاوه بر برطرف کردن نیاز شما در پخت‌وپز و با فضایی که در اختیار دارید نیز تناسب داشته باشد

از این رو می توان ماکروویو ها را به دو دسته مایکروو های توکار و مایکرووهای روکار تقسیم نمود همان طور که از اسم آن پیداست مایکرووهای توکار باید ابتدا فضایی در درون کابینت برای آنها مهیا شود و مایکرووهای روکار به راحتی در روی کابینت قرار می گیرد فقط از معایب آن می توان به اشغال کردن فضای زیاد روی کابینت اشاره کرد ..

توان مصرفی

توان مصرفی مایکروویوها ارتباط کاملا مستقیمی با قدرت آن‌ها دارد. معمولا هرچه توان دستگاه بالاتر باشد غذای شما را سریع‌تر و یکنواخت‌تر می‌پزد.  معمولا برای اکثر ماکروویوها بین ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ وات است. پس اندازه و قیمت معمولا نکات تعیین‌کننده‌ای در قدرت ماکروویوتان هستند که باید هنگام خرید به آن‌ها توجه داشته باشید.

برنامه پخت

مایکروویوهایی که برنامه پخت دارند به شما کمک می‌کند تا تنها با زدن یک دکمه دستگاه را متناسب با استفاده‌ای که از آن می‌خواهید بکنید، تنظیم کنید و بهترین گزینه را برای استفاده موردنظرتان به صورت پیش‌فرض در خود دارد. هر برنامه پخت متناسب با غذای مربوط به آن برنامه، با در نظر گرفتن وزن آن ،  زمان و دمای پخت را به صورت خودکار تنظیم می‌کند و بهترین عملکرد برای پخت آن غذا انتخاب می‌شود و دیگر لازم نیست نگران خام ماندن یا سوختن غذای‌ خود باشید!

به عنوان مثال برخی از این برنامه‌ها عبارتند از برنامه پخت پیتزا، ماهی، پاستا، سیب‌زمینی، سبزیجات، گوشت و غیره. برخی از دستگاه‌ها از این غذاها هم فراتر رفته‌اند و حتی برای غذاهای ایرانی نظیر برنج، ته‌چین، قورمه‌سبزی، کباب تابه‌ای، کوکو سبزی، قیمه و … هم برنامه دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *