دستگاه تصفیه ی هوا

دستگاه تصفیه ی هوا


پس از یک روز کاری سخت تنفس هوای سالم  به کمک یک دستگاه تصفیه کننده هواست که شما را سرحال می آورد. بسیاری از سالمندان و بیماران قلبی – ریوی جان خود را از دست داده اند. وجود یک دستگاه تصفیه هوا ی خوب و مناسب نیازتان، در بهبود هوای اطراف شما تاثیر بسزایی دارد.

دستگاه تصفیه هوا

هوایی که در آن تنفس میکنیم، مهمترین نیاز اساسی ما برای ادامه ی حیات میباشد. امروزه با افزایش آلودگی هوا ایجاد محیطی پاک و عاری از آلاینده ها از اهمیت بالایی برخوردار است. مخصوصا در مکان هایی که افرادی حساس، بیمار، سالمند، کودک و خانم باردار زندگی میکنند چرا که این افراد در محیط آلوده بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند. به این ترتیب، دستگاه تصفیه هوا در چنین محیط‌هایی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌ باشد.

دستگاه تصفیه هوا آلاینده ها و سموم موجود در هوا را از بین میبرد. برخی از این دستگاه ها با فیلتر و برخی دیگر بدون فیلتر، ذرات معلق در هوا چون گرد و غبار، ویروس، باکتری، کپک، مو و شوره ی حیوانات خانگی، گرده ی گل و گیاه، مواد شیمیایی و … را از بین میبرند. این دستگاه یون منفی را وارد هوا میکند تا یون مثبت را حذف کند. طبق آمار دستگاه‌های تصفیه هوا به بهبود شرایط بیماران قلبی عروقی و ریوی کمک کرده اند اما این دستگاه‌ها صد در صد نمی توانند آلاینده ها ی موجود در هوا را از بین ببرند.

دستگاه تصفیه هوا
راهنمای خرید تصفیه هوا

آیا دستگاه تصفیه هوا واقعا تاثیر گذار است؟

با توجه به اینکه هوای فضای بسته داخل خانه می‌تواند پنج برابر بیشتر از هوای بیرون دارای انواع آلودگی‌ها باشد، تهیه‌ی یک دستگاه تصفیه هوای خانگی، درست و منطقی به نظر می‌رسد؛ اما واضح است که همه دستگاه های تصفیه هوا لزوماً طبق وعده‌ها عمل نمی‌کنند. اگر دستگاه تصفیه هوای خوب و مناسب برای شرایطتان را خریداری کنید، قطعا تاثیر به سزایی خواهد داشت.

برخی از دستگاه‌های تصفیه هوای بسته، مجهز به یون‌ساز می باشند به این ترتیب که یون‌های منفی آزاد می‌کنند تا به ذرات معلق در هوا بچسبند به این صورت آن‌ها را باردار کرده و باعث چسبیدن آن‌ها به سطوح مجاور می‌شوند.باید متذکشویم اگر قصد خرید دستگاه مجهز به یون ساز و دارید حتما دستگاهی را انتخاب کنید که ازن (گازی است که از سه اتم اکسیژن تشکیل شده  که به عنوان تجزیه کننده آلاینده ها شناخته شده ولی محرکی برای ریه ها می باشد که می تواند حتی علائم آسم را تشدید کند) تولید نکند.

چرا باید دستگاه تصفیه هوا تهیه کرد؟

فواید خرید دستگاه تصفیه هوا چیست؟

  1. برای کسانی که میخواهند در هوای سالم زندگی کنند : هوایی که در آن تنفس میکنیم، مهمترین نیاز اساسی ما برای ادامه ی حیات میباشد. ما بدون آب و غذا تا چند روز دوام می آوریم اما بدون هوا، 6 دقیقه بیشتر دوام نخواهیم آورد. پس در حال حاضر با افزایش آلودگی هوا ایجاد محیطی پاک و عاری از آلاینده ها از اهمیت بالای برخوردار میباشد.
  2. کسانی که از بیماری آسم رنج میبرید : اگر بیماری قلبی-ریوی چون آسم دارید یا به فصل و چیز خاصی حساسیت دارید  وجود یک دستگاه تصفیه هوا با فیلتر هپا در منزل و محیط کارتان هوای اطرافتان را مطلوب میکند.
  3. کسانی که در نزدیکی باغ، پارک و گل و گیاه زندگی میکنند و آلرژی دارند : اگر در نزدیکی باغ، پارک و گل و گیاه زندگی می کنید و در فصل بهار از گرده ی گل و گیاه دچار خارش و آبریزش بینی میشوید. وجود یک دستگاه تصفیه هوا برایتان ضروریست. نه تنها ذرات گرد و غبار بلکه  برخی شوینده ها، الیاف فرش، مبلمان و …. نیز ایجاد حساسیت میکنند از این رو یک دستگاه تصفیه هوا با فیلتر هپا، 99 درصد آلاینده ی موجود در هوا را از بین میبرد.
  4. فضای داخل از فضای بیرون آلوده تر است : ما 80 درصد روزمان را در فضای بسته میگذرانیم این در حالیست که به گفته ی سازمان محیط زیست، هوای فضای بسته گاهی اوقات از هوای آزاد آلوده تر میباشد. آلودگی محیط بسته بیشتر از گرد و غبار، ویروس ها، باکتری ها و گازهای شیمیایی منتشر شده در هوا از مواد شوینده ، محصولات چوبی و پلاستیکی میباشند. پس وجود یک دستگاه تصفیه هوا ی خوب و مناسب در هر خانه و محیط بسته ای ضروری میباشد.
  5. کسانی که در خانه فرد سالمند،خردسال، بیمار و یا باردار دارند : اگر در خانه فرد سالمند، کودک خردسال ، بیمار و یا خانم باردار دارید وجود یک دستگاه تصفیه هوا بسیار ضرورت دارد زیرا بدن این دسته افراد سیستم ایمنی ضعیف تری دارد و در برابر هر نوع آلاینده و ویروسی آسیب پذیرتر میباشند.
  6. کسانی که به مواد شیمیایی حساسیت دارند : اگر به بوی مواد شیمیایی ناشی از انواع شوینده ها و… حساسیت دارید،این دستگاه با حذف مواد شیمیایی و عدم ورود آنها به منزل، هوای مطبوعی را برایتان فراهم می کند.
  7. باکتری ها و کپک ها : یک دستگاه تصفیه هوای مناسب، برای از بین بردن کپک ها و باکتری ها بسیار موثر میباشد.
  8. کسانی که در نزدیکی اتوبان، جاده و یا یک کارخانه ی صنعتی زندگی میکنند : آلودگی های ناشی از ترافیک سنگین و تولید گاز های گلخانه ای، ذراتی تولید میکنند که بسیار خطرناک است و به درون بدن نفوذ میکنند و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این ذرات، خطر مرگ و بیماری های قلبی-ریوی را تشدید میکند. از این رو داشتن یک دستگا تصفیه هوا در منزلتان بسیار ضرورت دارد.
  9. کسانی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف تر از افراد عادی میباشد : عده ای بر اثر بیماری و معالجه، سیستم ایمنی بدنشان ضعیف شده است و سیستم ایمنی بدنشان در برابر ویروس و آلاینده ها ضعیف عمل میکنند.اینها بیشتر از دیگران دچار بیماریهای عفونی می شوند.از این رو داشتن یک دستگاه تصفیه هوا برایشان بسیار ضرورت دارد.

نکاتی که باید در هنگام خرید دستگاه تصفیه کننده هوای خانگی بدانید:

  • هدف از خرید دستگاه تصفیه هوا

دقیقا تعیین کنید که به وسیله فیلترهای هوا ، کدامیک از آلاینده ها را میخواهید حذف کنید؟ ذرات آلرژی زا ، گرده گیاهان ، شوره، دود و …

این یک نکته اساسی در انتخاب دستگاه تصفیه هوای مناسب است. چرا که در واقع هر کدام از فیلترها و تکنولوژی های تصفیه هوا ، برای حذف نوع خاصی از آلاینده ها طراحی و ساخته شده اند

  • راندمان فیلترهای تصفیه هوا 

گرد و غبار، ذرات قارچ و کپک ، شوره حیوانات خانگی و باکتری ها  و گرده گیاهان، اندازه ای بین ۰.۳ تا ۵ میکرون دارند. فیلترهای هپا به راحتی این دسته از آلاینده ها ( با اندازه بزرگتر از ۰.۳ میکرون) را به دام انداخته و از بین میبرند.

آلاینده هایی چون ویروس ها ، دود سیگار، گازهای شیمیایی و …ذراتی کوچکتر از ۰.۳ میکرون هستند و فیلترهای هپا نمیتوانند انها را حذف کنند. برای حذف این گونه آلاینده ها بهتر است از فیلترهای یونایزر، کربن فعال و یا اشعه ماورای بنفش استفاده کرد.

  •  میزان تولید هوای تصفیه شده (CADR)

میزان تولید هوای تصفیه شده (Clean Air Delivery Rate_ CADR) کل حجم هوای تصفیه شده ای است که یک دستگاه تصفیه هوا در یک ساعت تولید می کند.

این یک شاخص استاندارد برای اندازه گیری میزان تولید هوای تصفیه شده میباشد. اعداد بیشتر نشان دهنده کارایی بیشتر دستگاه در تصفیه ی هوا میباشد.

CFM واحد اندازه گیری دیگریست که برای این کار استفاده می شود که به معنای فوت مکعب در دقیقه (Cubic Feet Per Minute)است. این عدد نشان دهنده حجم هوای تولید شده در یک دقیقه میباشد.

اطلاع از این ارقام به شما در خرید تصفیه ی هوای مناسب با شرایط و نیازتان کمک میکند.

  • گارانتی و مدت اعتبار : یکی از فاکتور های مهم قبل از خرید هر وسیله ی برقی، گارانتی و مدت زمان اعتبار آن میباشد.
  • میزان سر و صدای دستگاه تصفیه هوا :سر و صدا عامل مهمی در انتخاب یک دستگاه تصفیه هوا میباشد. سازندگان این دستگاه ها، میزان صدای تولید شده توسط فن دستگاه را بر حسب “دسی بل” در مشخصات فنی دستگاه درج می کنند.  جدول میزان صدای تولید شده دستگاه برحسب “دسی بل”
    صدای نفس کشیدن ۱۰ dB
    صدای خش خش برگ ها ۲۰ dB
    صدای پچ پچ کردن ۳۰ dB
    صدای قطرات باران ۴۰ dB
    متوسط صداهای داخل یک خانه ۵۰ dB
    صدای صحبت کردن عادی ۶۰ dB
    صدای جارو برقی ۷۰ dB

فیلتر

فیلترها نقش بسیار مهمی در دستگاه‌های تصفیه هوا بر عهده دارند از این رو باید در انتخاب نوع و کیفیت فیلترها بیشتر دقت کنیم. نا گفته نماند فیلتر هپا بیشترین تاثیر در از بین بردن آلاینده ها را دارد.

انواع فیلتر

فیلتر دستگاه تصفیه هوا

  • فیلتر اولیه : این فیلتر با جذب پرز، مو و آلاینده های درشت، باعث طول عمر بیشتر فیلتر هپا و کربن میشود. از این رو دقت کنید دستگاهی که خریداری میکنید مجهز به فیلتر اولیه باشد.
  • فیلتر هپا HEPA : یکی از مهمترین ویژگی های یک دستگاه تصفیه هوای خوب دارا بودن فیلتر هپا میباشد. HEPA مخفف HIGH EFFICIENCY PARTICULATE AIR میباشد. این فیلتر قابلیت از بین بردن ذرات بسیار ریز را دارد و بیش از 99 درصد ذرات موجود در هوا چون گرد و غبار، کپک، ویروس، دود و .. را دارند. حتما دستگاهی تهیه کنید که فیلتر هپا داشته باشد. فیلتر هپا قابل شست و شو نمیباشد و حتما باید هر چند وقت یکبار تعویض شود.
  • فیلترهای کربن

    برای حذف گازها، فیلترهای کربن به کار برده میشود. هر آلاینده ای که فیلتر هپا نتوانسته از هوا حذف کند، توسط فیلتر کربن فعال جذب می شود. برای از بین بردن بوی تنباکو و دود از فیلترهای کربن استفاده میشود. این فیلترها نیز قابل شست و شو نیستند و باید هر سه ماه یک بار تعویض شوند.

  • فیلتر ضد میکروبی

    این فیلتر از نفوذ میکروب و باکتری‌ها به داخل فیلترها ی  دیگر جلوگیری کرده در نتیجه کارایی و طول عمر فیلترها را بالا میبرد. در نتیجه 99 درصد باکتری و میکروب‌ها ی موجود در هوا را از بین می برند. وجود فیلتر ضد میکروب و فیلتر هپا در یک دستگاه تصفیه هوا قدرت کشتن میکروب‌های موجود در هوا را تا چندین برابر افزایش میدهد.

انواع دستگاه تصفیه هوا

  • دستگاه تصفیه هوای رومیزی : این دستگاه بخاطر وزن سبکی که دارد مناسب برای مکان های کوچک همچون اتاق خواب بوده و در اندازه های کوچک و متوسط در بازار موجود میباشد و دارای سیستم فیلتراسیون سه مرحله ای میباشد.
  • دستگاه تصفیه هوای همراه: این دستگاه به دلیل سبک بودن و همچنین بند همراهی که دارد قابل استفاده برای افرادی میباشد که در روزهای آلوده، مجبور به بیرون رفتن از منزل هستند. این دستگاه با جذب یون‌ها هوای اطراف شما را تصفیه میکند.
  • دستگاه تصفیه هوای اتومبیل: این دستگاه براحتی به فندک ماشین وصل میشود. حرارت و تابش مستقیم نور آفتاب به این دستگاها آسیب میرساند.
  • دستگاه تصفیه هوای ایستاده : این دستگاه مناسب مکان های بزرگ میباشد. و فیلتراسیونی  قویتر از نوع رومیزی دارد.

    دستگاه تصفیه هوا یون ساز
    دستگاه تصفیه هوا

تا از پرفروش‌ترین برندهای دستگاه تصفیه هوا

  1. دستگاه تصفیه کننده هوا اکسی باکس مدل Aero-Pure
  2. دستگاه تصفیه کننده هوا شیائومی مدل Air Purifier 4 Lit
  3. دستگاه تصفیه کننده هوا هانیول مدل KJ250F-P11WG
  4. دستگاه تصفیه کننده هوا سایار مدل الکترو موج
  5. دستگاه تصفیه هوای گردنی ولارا مدل Fresh Air Personal

خدمات تعمیرات لوازم برقی آشپزخانه و منزل در کیان سرویس مرجع تخصصی تعمیرات با خدمات زیر انجام می شود :

– گارانتی اصالت قطعات
استفاده از قطعات با کیفیت
– گارانتی تعمیرات
60 روز ضمانت تعمیر
– سرعت در خدمات
انجام خدمات تعمیر و سرویس در کمترین زمان
– متخصصان با تجربه
سالها خدمت و تجربه صادقانه
– قیمت مناسب
تعرفه خدمات تعمیر مناسب
– پیک رایگان
مخصوص شرق تهران و یک طرفه رایگان برای دیگر مناطق تهران

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *